sunnuntai 20. toukokuuta 2018

Kirjoittamisia, kohtaamisia ja kummallisia juttuja


Vuosi on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin! Olin viikonloppuna viimeisessä kandiseminaarin tapaamisessa Jyväskylässä. Koska olen suorittanut opintojani avoimessa yliopistossa, varsinainen tutkinto antaa vielä odottaa itseään, mutta nyt olen positiivisissa fiiliksissä, että työn ja kaiken muun ohella jaksoin paahtaa kasaan kandidaatintutkielman.

Viime viikolla julkistettiin Pentinkulman päivien yhteydessä järjestettävän E80-esikoiskirjailijaseminaarin osallistujat. Olin todella iloinen kuullessani, että pääsen mukaan. E80-seminaarilla on legendaarinen maine ja olen kuullut siitä pelkkää hyvää. Odotan innolla seminaariviikonlopun kohtaamisia ja keskusteluja.

Huhtikuun lopussa olin kunniavieraana Kummaconissa Oulussa. On varmaan sanomattakin selvää, että olin erittäin otettu kun sain kutsun. Osallistuin Kummaconiin lauantaina. Matti Järvisen luotsaamassa keskustelupaneelissa keskustelimme Briitta Hepo-ojan ja Eero Korpisen kanssa kumman kirjoittamisesta, kirjoitusprosesseista ja kirjan julkaisemisesta. Omassa kunniavierasohjelmassani kerroin omasta tiestäni kirjailijaksi. Yleisö oli hyvin mukana ja esitti ilahduttavan paljon kysymyksiä. Tällaiset kohtaamiset ovat miellyttäviä :) Vinkkinä, että Kummaconissa on kokemukseni mukaan aina kivasti porukkaa ja supermukava tunnelma – kannattaa siis lähteä kauempaakin paikalle! 

Kummaconista ajoin Ristiinaan Vappuleirille Anne Leinosen luo. Tämä oli yksi niistä legendaarisista Usvaleireistä, joista kerrotaan kummallisia juttuja... Olin perillä myöhään illalla, pimeys oli jo laskeutunut ja usvaa leijui ympärilläni viimeisten kilometrien aikana (kieltämättä vähän värisyttävää). Leirille kokoontui tusinan verran kirjoittajia. Annoimme ja saimme palautetta toistemme teksteistä, keskustelimme kirjoittamisesta ja kirjallisuudesta ja vähän muustakin. Sain hyvää palautetta keskeneräisestä löytöretkiteemaisesta romaanikäsikirjoituksestani. Saara Henriksson luonnehti sitä ”kunnianhimoiseksi projektiksi”. Sitä se tosiaan on ;)

Yhden vapaan viikonlopun jälkeen vuorossa oli hieno Popcult Day Helsingissä. Osallistuin Samuli Antilan luotsaamaan keskustelupaneeliin ”Miten kirjailijaksi pääsee?” ja juonsin ainutlaatuisen Drabble Battlen, jossa toisistaan mittaa ottivat Artemis Kelosaari ja O.E. Lönnberg. Olen hieman epävarma ottelun lopputuloksen reiluudesta, mutta viekas kettu Kelosaari antoi Lönnbergille köniin – myöhemmin Lönnberg ilmoitti Facebookissa suunnittelevansa revanssia.

Toukokuun viimeisenä viikonloppuna tie vie jälleen Helsinkiin, tällä kertaa Anne Leinosen vetämälle Romaanin rakenne & synopsis -kurssille (järjestäjä Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry). Tarkoituksena on saada eväitä seuraavan romaanikäsikirjoitukseni toteuttamiseksi. Siitä sanottakoon, että romaani sijoittuu fantastiselle Keski-Pohjanmaalle, ja olen itse todella innoissani projektista. Pasilan kirjastossa on kurssilauantaina Anne Leinosen avoin yleisöluento "Rakenne kannattelee tarinaa".

Pelkästään kuukauden aikana ehtii siis tapahtua vaikka ja mitä! Katsotaan, pysyykö tahti yhtä kiivaana alkukesästä vai ehtisinkö vetää henkeä ennen Finnconia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti